Pagina's

zaterdag 13 mei 2017

Bullet Journal

Om een beetje rust te creëren in mijn hoofd, kreeg ik de tip om eens te kijken of een bullet journal niets voor mij zou zijn.
Dag in dag uit in mijn hoofd lijstjes herhalen van wat ik allemaal wou/moest doen, is inderdaad heel vermoeiend.

Een bullet journal is een soort agenda waarin je lijstjes maakt.
Lijstjes met wat je tijdens het jaar wil doen.
Lijstjes taken, hobby's, reizen, boeken, films, activiteiten.

Er is een massa informatie te vinden online en de meeste bullet journals zien er ongelofelijk mooi uit.
Sommige mensen maken er echte kunstwerkjes van.
Allemaal heel leuk en mooi, maar ik vind dat het tijdbesparende en de overzichtelijkheid moeten primeren op het esthetische.
Ik was op zoek naar iets dat me tijd zou besparen en zag het niet zitten om uren te besteden aan het mooi uitwerken van een boekje.
Bij mij is het dus heel erg basic geworden.
Meer dan een zwarte/blauwe/rode/groene balpen en een kleine hoeveelheid gekleurde tape is het niet.
Die tape gebruik ik om aan te duiden waar een nieuwe week start.

Ik ben gestart met een jaaroverzicht voor 2017 en een kort overzicht van welke symbolen ik ga gebruiken.
Voor een taak gebruik ik een blokje, een afspraak is een cirkeltje, een evenement is een driehoekje.
Onverwachte bijkomende zaken zijn kruisjes.
Elke keer ik iets afgewerkt heb, kleur ik het groen.
Zaken die niet meer gedaan hoeven te worden, worden doorstreept.

Elke maand maak ik een to do-lijstje van wat ik die maand allemaal zou willen doen.
Daarna maak ik weekoverzichten.
Zaterdag en zondag zijn bij mij het grootst aangezien ik dan tijd heb om iets gedaan te krijgen.
Eén pagina met de weekdagen, de pagina ernaast een to do-lijstje voor die week.
Hier staan dan alle afspraken en taken op die ik wil doen.
De volgende pagina gebruik ik om notities te maken van dingen die ik zeker wil zeggen tijdens mijn gesprekken bij mijn psychologe.
Daarna start een nieuwe week.

Het heeft eventjes geduurd om een schema te vinden dat werkt voor mij.
Er bestaan heel veel manieren om je pagina's in te delen en het hangt ook allemaal af van het formaat van je notitieboekje.

Wat zijn voor mij nu de voordelen?
- een overzicht van de maand, week en dag
- meer rust in mijn hoofd
- niet langer continu nadenken over wat er moet gebeuren



To relax my mind someone asked me if a bullet journal wouldn't be my cup of tea.
Day in, day out repeating lists inside your head of all the things you want to do or have to do.

A bullet journal is a notebook you use to make lists.
Lists of all the things you want to do this year.
Lists of jobs, hobby's, travels, appointments, books, films, activities...

You can find loads of tips online and most bullet journals are little pieces of art.
It all looks lovely, but I think the whole concept of a bullet journal is making life easier, more manageable and less time consuming.
I was looking for something that wouldn't be too much work and that would calm my mind.
I wasn't looking forward to spending hours creating a piece of art.

My bullet journal is very basic.
All I need is a blue/black/green/red ballpoint and some washi tape.
I use the tape to mark the start of a new week/month.

I started with an overview for 2017 and a short list of the symbols I use.
Tasks are small cubes, appointments are circles, events are triangles.
For unexpected things I use a cross.
Every time I finish a task, I colour the cube/circle/triangle in green.
Tasks that can be cancelled are crossed off the list.

Every month I make a to do-lists with all I'd like do that month.
Than I make a review every week.
Saturday and sunday are largest because I can only do stuff during the weekends.
I use 1 page to write down the days of the week.
The page next to it is my to do-list for that week where I write down all the tasks and appointments.
The following page is to make notes of everything I need to remember for my therapy sessions.

It took me some time and experimenting to find a useable schedule.
There are a lot of different schemes you can use and it also depends on the format of your notebook.

What are the advantages for me?
- a preview of the month/week/day
- less stress in my head
- no more continuously repeating lists inside my head.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten