Pagina's

zaterdag 3 maart 2018

Emoties, het vervolg - Emotions, follow-up

De cursus Emotiemanagement is over de helft.
Sessie 5 was een hele moeilijke. Zo moeilijk dat ik mezelf een weekje emotieverlof gegeven heb om te bekomen.
Zodra we aan het punt kwamen waarop we onze eigen behoeftes moesten proberen ontdekken, herkennen en benoemen, werd het me te zwaar.
Het lukt niet om 1 keer per dag met emoties en behoeften bezig te zijn.
Mijn hoofd was er continu mee bezig en ik kon het niet meer stoppen.
Ik zag constant emoties en behoeften en vooral het niet kunnen invullen van al die behoeften vond ik moeilijk om mee op te gaan en om los te laten.
Eventjes een paar dagen afstand nemen, heeft me geholpen om er terug zicht op te krijgen.

Ondertussen zijn we toegekomen aan de pyramide van Maslow:

https://www.vecteezy.com/vector-art/91591-maslow-s-pyramid

Kunnen we onze behoeften in de pyramide plaatsen en waar vinden we dan de meeste van onze behoeften terug? Hoe kunnen we deze behoeften invullen?

Langzaamaan begint het hele emotieverhaal vorm te krijgen.
Een relatie of verbinding met mensen bestaan uit meer dan feiten.
We moeten trachten die verbinding tot stand te brengen en te houden door zicht te krijgen op de emoties en onderliggende behoeften van de andere. 
Dat lukt enkel en alleen maar als we zelf zicht hebben op onze eigen emoties en behoeften.




The workshop Emotion management is half finished.
Session 5 was a very hard one for me.
It was so difficult that I took a holiday in my mind to get some emotional rest.
We came to the point where we had to discover, recognize and name our own emotional needs and that was just too hard.
The exercise was to try this once a day, but my mind couldn't stop it.
I was constantly seeing emotions and needs without being able to fulfill them or to let them go.
It drove me crazy.
It helped me to look at it from a distance without working with it for some days.

We started working with the Maslow piramid:


https://www.vecteezy.com/vector-art/91591-maslow-s-pyramid
Can we place our needs in the piramid and on what level do we find most of them?
How can we resolve those needs?

Slowly the whole story of emotions is getting a shape.
A connection or relation between people consists of a lot more than just facts.
If we want to connect and to keep that connection we need to see and recognize the emotions and underlying needs of the other person.
The only way to do this is by having an insight to our own emotions and needs.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten