Pagina's

vrijdag 23 december 2016

Levenstress - Lifestress

Voltijds werken is deel van mijn leven.
Niet echt zoals ik het zou willen, maar ik ga er voor.
Mijn diensthoofd is niet op de hoogte van mijn AS, maar dat hoeft ook niet.
Elke ochtend vraagt hij welgemeend hoe het gaat.
Meermaals per dag, wanneer ik iets ga zeggen of vragen, zegt hij dat ik zen moet zijn en geen stress moet hebben. Hij weet op zijn manier perfect met me om te gaan.

Sinds kort zijn er 2 collega's die wel op de hoogte zijn. 
Een daarvan zegt me bij angst-, stress- of paniekreacties telkens weer dat ik moet blijven ademen.

"Blijven ademen" hangt ondertussen ook op elke computer waarop ik werk, geschreven op een echte én een virtuele post-it. Een mantra om me vooruit te helpen.

De tweede collega kreeg een korte beschrijving van wat ASS voor me inhoudt en wat het betekent.
De beste omschrijving die ik hem kon geven, buiten mijn ikeahoofd (dit leg ik een andere keer uit), is dat leven voor mij stress is.

Levensstress...
Stress door en voor het leven...

De enige plek waar ik geen stress of spanning ervaar, is thuis.
Vroeger zei ik dat ik bang was van alles, maar dat klopt niet, weet ik nu.
Alles bezorgt me wel stress en spanning.
Opstaan en op tijd naar het station vertrekken, zorgen dat al mijn materiaal klaar ligt, de treinrit naar het werk, het werk zelf en de collega's, het verkeer, autorijden, boodschappen doen, afspraken maken en nakomen.....

Af en toe zijn er rustmomenten zoals bij mijn therapeute. Ook al weet ik niet hoe het gesprek gaat verlopen, toch vind ik er rust. Het is er stil en warm, ik mag er op m'n schoenen uitdoen en ineengekruld (voor zover mogelijk) op de stoel zitten om samen met haar de chaos in m'n hoofd te ordenen.
Ook thuis is er stilte en rust, met de poezen en de echtgenoot aan mijn zijde.

Voor mij bestaat het leven uit onzekerheden. Niets is zeker.
Alles kan op het meest onverwachte moment en op de meest onverwachte wijze veranderen.
Een telefoontje, de deurbel, een mail, een sms, een geplande activiteit op de agenda....

Leven vereist flexibiliteit.
Zowel 'leven' als 'het leven'...

Flexibiliteit lukt, maar het wringt en dat wringen veroorzaakt spanning, onzekerheid, stress.


Levensstress...
Stress voor en om te leven...

Gary Waters - Getty Images

Working fulltime is part of my life.
Not exactly what I want, but I'm going for it.
My boss doesn't know about my ASD, but he doesn't have to.
Everyday he wants to know how I feel, for real.
Every time I need to ask of say something, he "orders" me to be zen and not to have stress.
In his way, he knows exactly how to deal with me.

I recently told 2 of my colleagues about my ASD.
One of them tells me every time when I show signs of fear, stress or panic to keep breathing.

"Keep breathing" has been written on several post-its, real and virtual, and are stuck to every computer I work with. It's like a mantra to keep me going.

Lifestress...
Stress by and for life....

One of the only places where I don't feel stress, is at home.
I used to say that I was afraid of everything, but that's not true.
Now I know that everything gives me stress and tension.
Getting up on time and leaving in time for the train, making sure everything is ready, the trip to work, the work in itself, the colleagues, the traffic, driving the car, shopping, making appointments....

Sometimes there are moments where I can find some rest like when I'm with my therapist.
I can relax there even if I don't know how the conversation will evolve. It's quiet and warm, I can take off my shoes and sit on the chair like a curled up cat (as far as this is possible).
Clearing the chaos in my head with her help is relaxing.
Just like there is silence and peace at home in the company of my husband and cats.

For me life is made of uncertainties. Nothing is fixed.
Everything can change at every moment in the most unexpected way.
One phone call, the doorbell, an email, a text message, a planned activity...

Life requires flexibility.
Life and living....

I do have flexibility, but I feel myself squirming all the time and that causes tension, uncertainty, stress...

Life stress....
Stress for life and for living....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten