Pagina's

maandag 10 april 2017

Autisme dag/week/maand - Autism day/week/month

April is de maand om autisme meer in beeld te brengen.
Blijkbaar is er een autismemaand, -week en -dag.
Aangezien de hele autismewereld nieuw voor me is, ben ik al sinds 2 april verloren gelopen in wat er nu juist allemaal is en wat het allemaal betekent.

Het enige wat ik zeker weet, is dat het de bedoeling is om aan te tonen wat mensen met autisme waard zijn.
Aantonen dat we meer zijn dan Rainman, Sheldon Cooper en mensen met een koptelefoon op hun hoofd die staan te springen en met hun handen flapperen.

Ik ben geen van het voorgaande rijtje.
Althans niet zichtbaar.
Inwendig heb ik het gezelschap van een stekelvarken en een kieken zonder kop.
Het stekelvarken houdt van de koptelefoon en het kieken voel ik regelmatig op en neer springen en flapperen.
Dus ergens is er toch wel een gelijkenis.

Als het niet uitwendig te zien is, dan gebeurt er bij vele mensen met ASS wel heel veel inwendig.

Op Tistjes blog las ik iets over communicatie en het feit dat velen het moeilijk hebben met metaforen.
Ik hoor niet tot deze groep.
Voor mij zijn metaforen en beeldspraak net essentieel om de wereld om te heen te kunnen begrijpen.

Om deze autismemaand te vieren,
om mijn autisme en de aanvaarding ervan te vieren,
om mijn liefde voor taal en beeldspraak te vieren,
heb ik een leuke hoodie gekocht.

Op mijn manier wil ik ook duidelijk maken dat ik autisme en de (h)erkenning ervan belangrijk vind, ook al zal dit dan enkel begrepen worden door de ingewijden :-).

http://amazinktee.com/autismumbrella24uj?s=gildan-18500&c=purple&p=FRONT

April is the autism awareness month.
Apparently there is a autismmonth, -week and -day.
As the whole autism world is new to me I'm already lost in all of the autism awareness since April 2.

The only thing I understand is that it's all about showing that people with autism are worth a lot more than most people think.
Showing and proving that we are more than Rainman, Sheldon Cooper and people using headphones while flapping their hands.

I don't fit in the above.
Well, not visibly.
Inside me I have the company of a porcupine and a headless chicken.
The porcupine loves the headphone and I can feel the chicken really often jumping up and down while flapping its wings.
So there might be some similarity.

I think that there are a lot of people with ASS have a very active inside, even if it's not visible.

On Tistjes blog I read something about autism friendly communication. One of the mentioned subjects was the fact that most people with ASS have difficulties with metaphores and using images to tell something.
I don't fit in with this ASS group.
For me, metaphores and images are essential to understand the world around me.

To celebrate this autismmonth,
to celebrate my autism and my acceptance,
to celebrate my love for language and metaphores,
I bought a lovely hoodie.

It's my way of showing that I want autism to be recognised and acknowledged, even if my way will only be understood by insiders :--).


1 opmerking: