Pagina's

zondag 30 juli 2017

ASS en collega's - ASD and colleagues.

Stilaan leer ik mijn nieuwe collega's een beetje kennen.
Zo hoorde ik via via dat er iemand was die graag bordspellen speelt.
Aangezien wij dat thuis ook doen, was het makkelijk om een gesprek aan te knopen met die collega.

Naast de bordspellen blijken we ook een voorliefde te hebben voor strips en fantasy.
Ook voor haar is het een verademing om eens iemand tegen te komen die dezelfde "rare" hobby's heeft.

Collega heeft een zoon met autisme waar ze heel open over praat. 
We hadden vorige week een 1 op 1 gesprek waarin ze dit vertelde.
Hij is ongeveer 12-13 jaar oud en recent volgde ze een cursus over autisme en hoe er mee omgaan.
Daar hadden de organisatoren opgemerkt dat het niet enkel de zoon was die ASS heeft, maar dat de mama het zo goed als zeker ook heeft.
Ze gaat volledig akkoord met het vermoeden en twijfelt of ze nu voor een volledige diagnose zou gaan of niet.

Schoorvoetend liet ik vallen dat ikzelf ook die diagnose heb.
Antwoord van de collega: "Ik wist het al. Het was me al opgevallen in de manier waarop je reageert op de anderen en de antwoorden die je geeft op hun vragen. Maar om je gerust te stellen: het valt niet echt op hoor. 't Is omdat ik er zelf middenin zie dat ik het herken."

Dit kwam toch wel wat hard aan.
De allereerste keer dat iemand me zegt dat mijn ASS zichtbaar is als ASS.
Daar moest ik toch eventjes van bekomen.
Al duurde dat niet lang.

Ik weet al langer dat anderen wel merken dat er iets "vreemds" is aan me zonder dat ze het kunnen duiden.
Nu is er eindelijk eens iemand die mijn reacties en gedrag herkent en kan plaatsen.

Eerlijk gezegd is het een hele opluchting.
Met de jobverandering ben ik ook mijn referentiecollega kwijtgeraakt. 
Hij is wel nog bereikbaar, maar aangezien hij niet meer naast mij zit, is het ook voor hem moeilijker geworden om situaties in te schatten aan de hand van mijn verhaal.

Ik heb dan ook mijn stoute schoenen aangetrokken en gevraagd aan de nieuwe collega of ze het ziet zitten om een soort van referentie te zijn voor mij.
Iemand waar ik naartoe kan gaan als het niet gaat en ik niet kan uitleggen wat er niet gaat.
Iemand die me kan helpen met de sociale spelregels tussen al mijn nieuwe collega's.
Iemand die me kan helpen wanneer mijn contextblindheid de overhand neemt.
Iemand waarmee ik over autisme kan praten, ervaringsdeskundigen onder elkaar.

Ze zei "ja", blij dat ze ook eindelijk iemand heeft om mee te praten over autisme.

Een stukje thuiskomen op het werk.



Slowly I'm getting to know my new colleagues.
Someone told me that there's a colleague who likes playing boardgames.
Knowing this made it much easier for me to start a conversation.
Apart from boardgames we apparently have the same interests in comics and graphic novels as well.
For that colleague it was a refreshing change to meet someone with the same "odd" hobby's.

One day she was openly talking about her 13 year old son with autism.
We had a 1 on 1 conversation that time.
She was telling me about a course about autism and how to deal with a kid with autism.
The organisation had mentioned that it wasn't just her son having ASD, but almost certainly she as well.
She agreed with this idea and is now struggling with the decision wether or not to go for a full scale testing and diagnosis.

Very hesitantly I mentioned my diagnosis.
Answer of the colleague: "I knew that already. I noticed it by the way you react to others and by the answers you give them. But you know, it's not that obvious. It's because of myself, my son and that course that I recognise it in you."

It came as quite a shock to me.
This was the very first time that someone tells me my ASD is visible as ASD.
It took me some minutes to get myself back together.

I've known for some time that other people notice something "strange" when they're talking to me.
Now there is finally someone who can see my reactions and behaviour for what they really are.

Honestly, this is a big relief.
With the change of job I lost my reference colleague.
I can talk to him by phone, but that makes it much more difficult for him to read situations by what I tell him.

So I took a bold step towards the auti-colleague and asked her if she wants to be my reference.
Someone I can go to when I'm having a bad day without knowing why.
Someone to help me read the social game rules between my new colleagues.
Someone to help me when my context blindness takes over.
Someone to talk to about ASD, as "autism experts" among ourselves.

She said "yes", happy to also finally have someone to talk to about ASD.

A piece of home at work.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten